Vår första husbil, en Adria, april 2009 – juni 2009. Hon blev köpt osedd på Blocket, det var en fin bil, men inte rätt bil för oss och våra behov lärde vi oss på den första och enda resan med den.
Vår andra husbil blev en Knaus Sunliner, juni 2009 – maj 2010.
Ja, inte tar Knaus några skönhetspriser om vi fick bestämma. Men bilen var utmärkt, men……. sängen var på tvärs och det här att klättra över varandra var liksom inte vår grej. Några resor ner i Europa blev det i alla fall och på bilen fanns inget att anmärka.
Vår tredje husbil, en Eriba Jet 673, maj 2010 – mars 2012
Bilen som gav oss de efterlängtade långbäddarna och som under två somrar tagit oss till smala gränder i Florens, där vi inte skulle vara och upp till vidderna på Stekenjokk. Härlig bil som aldrig gjort oss besvikna, men……. Ja, vi funderar på att byta igen! *s*
Nu har det hänt igen…… Igår, 9 mars 2012 köpte vi en ny bil, vår 4:e husbil.
Niesmann Bischoff Arto 79 LE, Mars 2012 – april 2014
Det blev en ny Niesmann+Bischoff Arto 79LE.
Snygg tycker vi, men tydligen inte alla. Uffe, svärfar, vars kommentar var, citerer; ”ser ut som en jäkla stor frysbox från Electrolux” . Ja, ja, man kan inte göra alla nöjda. *s*
Lite större, lite bättre utrustad, lite mera komfort, större motor, automat, ugn och lite lyxigare, ja det var vad vi sökte efter de erfarenheter som vi fått under 3 intensiva husbilssäsonger och fann i den här modellen från Niesmann+Bischoff.
Spännande och vi ser nu fram emot att hämta den i april.
Den 18 april 2012 hämtade vi vår nya husbil hos Fj´s Husvagncenter i Falkenberg. Färden till Norrsundet gick sedan via Falköping, där ingen av oss tidigare varit och skulle nog ha förblivit så om vi inte hade våra nyinköpta elcyklar att hämta i just Falköping, så nu har vi varit även där.Det här med elcyklar är f.ö. riktigt roligt!
Första intrycket efter 800 kilometer med bilen är verkligen positiva. Mycket nytt och helgen har nu vikits till läsning av manualer och genomgång av husbilen.
Kan berätta om att första stoppet med husbilen blev en smula dramatiskt. Stannade hos en Ashmed efter vägen, för att få en kebab. Vi står där och beundrar Ashmeds proffsiga stekning utav vårt kebabkött, när Carola plötsligt i ögonvrån ser hur vår nya 5 ton tunga husbil rullar baklänges… alldeles själv! Kommer alltid att komma ihåg hennes skri som skar som en glödhet smörkniv genom luften, i den lilla, men i övrigt trevliga kebablokalen på Västgötaslätten. Där kom mina 8.7 sekunder på 60 meter, tillbaka i benen och som en hind sprang jag heroiskt mot bilen, för att med min egen muskelkraft stoppa den 5 ton tunga bilen. Samtidigt hör jag Ashmed´s lugna röst säga, ”lugn, det lutar ju ingenting…..”Ja, ja, det gick bra och när jag nådde fordonet så stod det stilla.
Nu vet vi också varför det var ett så hiskligt oljud så fort vi stannade bilen. Vi hade nämligen inte lagt i en växel som man skall för att inte bilen skall rulla. Till vårt försvar är att bilen är utrustad med en automatlåda som ingen av oss tidigare sett och där det inte finns något ”P” lägga spaken som på en vanlig automatlåda. Instruktionsboken som vi fått är tyvärr skriven på ett språk som ingen av oss behärskar på den nivå så att vi orkar läsa manueler på det. Skall komma en ny med posten, som är skriven på gammal hederlig svenska.
Lite bilder på den nya bilen.
Niesman Flair 8000 CEBW April 2014 – Juli 2014
Nu åker vi i vår 5:e husbil, det blev en Niesmann+Bischoff Flair 8000 CEBW den här gången. Samma märke som vi hade tidigare eftersom vi tycker att Niesmann håller en otroligt bra kvalité och gillar deras design. Den nya är större, erbjuder mera komfort, men kräver också en uppmärksam förare på grund av storleken. Några bilder från vår första resa med bilen som gick till Gardasjön
Vid Gardasjön
Ställplatsen i Heiligenhafen
Ett kort stopp i Schweiz.
Niesman+Bischoff Arto 88F Juli 2014 –
Nu har det hänt igen….. Ja, vi har bytt husbil igen, vår 6´e husbil sedan 2009, vilket åtminstone bekräftar att vi verkligen gillar den här rörliga fritidsformen!
Det är en lååååång historia varför vi valde att byta bort vår tidigare bil efter bara 3 månader, mot en helt ny Niesmann+Baschoff Arto 88F 2014.
Lika lång som vår tidigare bil, 8,80 m, men smidigare eftersom den är byggd på ett annat chassi.
N+B har också bytt design interiört som exteriört, på årets modell. Ett nytänkande som tilltalar oss och tydligen inte bara oss.
I tidningen Husbilen Test senaste nummer, nr.5/2014, har man testat just vår modell N+B Arto 88F. Redan på omslaget utnämner man bilen till, ”Världens bästa Fiat!”
Vidare skriver man i texten t.ex;
– ”Marknadens snyggaste husbil och med en kompetens som matchar”
– ”För att fatta mig kort: Här har vi den bästa FIAT-baserade husbilen på marknaden.
– ”Designen – en av få sexiga husbilar.”
Om den är så sexig vet jag inte, men visst är det härligt med en helt ny bil, lukten, känslan och den håller en mycket hög kvalité!
Här stod hon….. vi föll!
Hemma.
Stopp på vägen hem.
Uppdatering. Eftersom vi köpte ett hus i Altea i april 2015 så blev det helt enkelt för mycket för oss och den som fick stryka på foten var tyvärr den bästa husbilen som vi ägt. Den såldes försommaren 2015. Visst saknar vi den redan!
Troligen blir det en husbil igen, men den här gången blir det i sådant fall en, en s.k. ”Plåtis”. En mindre bil som tar oss smidigt upp och ner genom Europa.
Weinsberg CaraBus 601 MQ Batic Orange, juli 2016 – april 2018
Som jag misstänkte blev det en ny husbil, den här gången en mindre modell, en s.k. ”plåtis”
Vi tror att det är den perfekta ”resebilen” för oss idag, eftersom vi lever halva året i Sverige och den andra halvan i Altea i Spanien. Bra resebil med mycket plats på resorna upp och ner genom Europa, som då blir semesterresor istället för rena transporter.
Vidare så är bilen perfekt för upptäcktsresor, utflykter och inte minst packåsna när IKEA och andra liknande inrättningar skall besökas.
Knaus Box Star Plus 660 ME LYX, april 2018 –
Jodå, ”plåtisen” är absolut en perfekt bil för oss och våra behov, men den tidigare plåtisen hade ett svaghet. Sängen var på tvärs bak i husbilen och Carola tyckte rent illa om att kravla sig över sovande make, modell större. Men på bilen var det inga fel, inte ett enda på 2 år och cirka 4000 mil.
Den nya plåtisen med det pampiga namnet, känns nästan lite adligt, men det är en ganska vanlig plåtis bakom det pampiga namnet, men den har långbäddar. Troligen den enda i Sverige.
4 Responses to Våra Husbilar