browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

2011, 2 – 9 oktober. Royal Caribbean (RCCL), M/S NAVIGATOR OF THE SEAS

Posted by on 9 januari, 2012

Igen en helt oplanerad resa. Såg kryssningen på Tradera, la ett bud och vann. Men den här gången tog vi inte resan som vi vann eftersom det var den enklaste hytten, insides långt ner. Efter samtal med RCCL, så bytte vi och köpte helt enkelt en kryssning enligt prislistan och med en hytt som hade balkong.  Ett val som vi inte ångrade.

Vi köpte en komplett paketresa,kryssning, flyg med Norwegian till och från Rom och transfers till och från båten. Smidigt och fungerade perfekt.

Rederi: Royal Caribbien Cruise Line

Fartyget: M/S Navigator of the seas. Jättefartyg som tar emot över 3000 passagerare och togs i drift 2002. Elegant miljö på stora ytor. Royal Promenade, gatan som går genom fartyget och kantas av barer, matställen och affärer. Det fann t.o.m. en isrink ombord, där vi en kväll såg en trevlig show. Det mest udda ombord var nog en Bugatti, troligen Type 43 från c:a 1930 och med en sådan ombord kan man bara konstatera att båten hade klass!

 

Koncept: Traditionellt kryssningskoncept, fasta middagstider, fast bordsplacering. Det fanns även två a´la carte restauranger som man debiterades en surcharge vid besök. En italiensk och en kött/skaldjur. Vi åt i den Italienska vid två tillfällen och var mycket nöjda.

Passagerare:

Mycket blandat, vill minnas att c:a 40% var från USA/Canada. Resten var mest europeér, främst italienare. En del svenskar och norrmän hördes också ombord.

   

Våra trevliga svenska bordsgrannar vid middagsdukningen.

Resrutt: Roma – Sicilia (Messina) – Ephesus (Kusadasi) –  Chania – Athen – Roma

Hamnar

Vi deltog inte i några arrangerade utflykter utan gjorde allt på egen hand.

Rom, eller rättare sagt Civitavecchia, Roms hamnstad. Hade vi planerat vår resa lite bättre så hade vi passat på att stanna ett par nätter i Rom innen eller efter kryssningen. Nu blev det bara transporten till och från flygplatsen och ingenting av Rom. 

….. men vem kunde tro att Costa Concordia, som samtidigt låg i hamnen, tre månader senare skulle ligga kantrad, på botten?

 

Messina, på Sicilien. Tror de flesta tog en utflykt som tog dem till Etna, medans vi själv tog en promenad på stan och förvånades över den hetsiga, tutande trafiken, som får den spanska trafiken att kännas som lugna gatan i Vimmerby.

 

 (Ephesus ) Kusadasi

Kusadasi, hamnstaden, orsken till att kryssningsbåtarna lägger till där beror säkert bara på en sak, närheten till den antika romerska staden Ephesus.

Skulle tro att de flesta valde fartygets erbjudande om utflykt till Ephesus, men det gjorde inte vi. Hade sett tidigare passagerare som ondgjort sig om bussresan, värmen, osv.

 

Vi tog en promenad i stan och det var ganska snabbt gjort. Inget märkvärdigt, shopping för kryssningspassagerarna var vad som bjöds på i deras bazarer. Utbudet vara ganska likformat, kopior på kända märken. Helt ogenerat exponerades väskorna, skjortorna, tröjorna….. t.o.m. värre än i Thailand. Priserna var nog okey om man var duktig på att pruta.

Chania

Athen. Båten lade till i Pireus, uppskattar det till 30 – 40 minuter med taxi in till Aten. Inte ens här tog vi en arrangerad utflykt utan jag tog på mig ansvaret att visa stan… hade ju varit där förut!

  

 Okey, om du tittar noggrant på de båda bilderna så ser du att det var ett antal år sedan det förra besöket. Noga räknat 47 år och uppskattar att det är ungefär lika många kilon sedan! Fotograferingskonsten har också utvecklats under tiden. Kommer ihåg att svartvita bilden togs av en trevlig grekisk herre, som klev in under sitt svarta skynke och skrek, ”SMILE”.

Hytt:

Vi bokade en utsides hytt med balkong. Bra och vi fick en hytt med ett mycket bra läge. Nöjda.

 

  

 

 

 

 

 

Maten: Enorm matsal i tre våningar och var man inte mponerad utav maten som serverades så kunde man i alla fall inte låta bli att imponeras utav logistiken. Att på ett elegant sätt utfodra 3000 gäster med en 3-rätters middag, kräver sin planering. Vi var inte impåonerade utav middagarna i stora matsalen, men däremot åt vi middag två kvällar på fartygets Italienska restaurang och här var vi mycket nöjda.

Frukost serverades i bufferestaurangen och var helt ok, ville man få den elegantare så serverades det också frukost i stora matsalen, mycket bra. Luncherna år vi i den stora bufferestaurangen och det var bra.

Det fanns 3 restauranger med surcharge. Den Italienska, en som serverade biffar och skaldjusr och en hamburger restaurang, med 50-tals tema, Johnny Rockets.

   

Aktiviter ombord: Spa, gym, runk, klättervägg, pooler, isrink

Vår bedömning

RCCL är proffs på kryssningar och allt fungerar perfekt. Fartyget var modernt, fräscht, e n bra produkt helt enkelt. Att vi inte gillar den här klassiska kryssningsmodellen med fasta middagstider och samma bordsgrannar är en helt annan sak. Men skall nämnas att vi under den här kryssningen hade så trevliga bordsgrannar att det var en fröjd att gå och äta middag.

4 Responses to 2011, 2 – 9 oktober. Royal Caribbean (RCCL), M/S NAVIGATOR OF THE SEAS

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.